|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bmagdab
Dołączył: 02 Lis 2012
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 15:35, 02 Lis 2012 Temat postu: czy tak mogę przyznać |
|
|
Witam
chce przyznać sytpendium w jednej decyzji na okres od 01-10-2012 do 30-11-2012 bo mam tylko tyle dotacji.
Oraz na okres od 01-05-2013 do 30-06-2013 r bo raczej mi na więcej nie starczy. Mogę tak zrobić nawet gdy nie wiem ile będę miała dotacji w kwietniu.
Ale tyle co przyznałam to na pewno mi starczy.
dziękuję za pomoc
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez bmagdab dnia Pon 8:42, 05 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Elwira
Dołączył: 24 Paź 2012
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 14:40, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
myślę że tak bo co najmniej na jeden i nie dłużej niż 10 mc a jakie miesiące wybierasz to chyba nie ma znaczenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Małgorzata123
Dołączył: 03 Kwi 2012
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:20, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Stypendium szkolne do 31 sierpnia 2008 r. mogło być przyznawane na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym . Obecnie, na mocy art. 1 pkt 36 ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 145, poz.917) – poprzez zmianę art. 90d ust. 10 ustawy o systemie oświaty – stypendium szkolne należy przyznawać na okres nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż 10 miesięcy w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów – na okres nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż 9 miesięcy w danym roku szkolnym. Istotne jest, aby na wskazany w decyzji okres stypendialny udzielić stypendium w odpowiedniej kwocie. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, gdzie stypendium jest przyznane na cały, możliwy okres, a wysokość – w przeliczeniu na miesiące – nie osiągnęła kwoty miesięcznego minimum
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Monika830430
Dołączył: 11 Sty 2012
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 15:38, 08 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
ja tez chce przyznać od października 2012 r. do listopada bo tak mam pieniązki i tez sie zastanawaim czy to jest dobrze??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Małgorzata123
Dołączył: 03 Kwi 2012
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 8:51, 09 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Po szkoleniu u p. Ciszewskiego ja przyznaję w II etapach na okres wrzesień-grudzien i styczeń-czerwiec.
Ale znalazlam na lex coś takiego, może komuś pomoże rozwiać wątpliwości.
Stypendium szkolne powinno być przyznane jedną decyzją administracyjną na cały okres stypendialny
pytanie
Na jak długi okres można przyznać uczniowi decyzją administracyjną stypendium szkolne, o którym mowa w rozdziale 8a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty?
Zgodnie z jej art. 90d ust 10, stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych – na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym.
Wątpliwości dotyczą kwestii, czy sformułowanie „na okres nie dłuższy” oznacza, że można przyznać stypendium szkolne wyłącznie na 10 miesięcy (bądź 9 miesięcy w przypadku słuchaczy kolegiów), czy może to jednak oznaczać, że stypendium szkolne można przyznać na okres krótszy, np. na 5 miesięcy w roku szkolnym?
Czy stypendium szkolne należy przyznać na okres od września do czerwca jedną decyzją administracyjną, czy można np. przyznać stypendium od września do grudnia jedną decyzją, a następnie kolejną na okres od stycznia do czerwca?
Problem ten wynika z faktu, iż trudno jest przewidzieć wielkość środków przeznaczonych na stypendia szkolne, gdyż decyzja obejmuje dwa lata budżetowe.
odpowiedź
Stypendium szkolne powinno być przyznane jedną decyzją administracyjną na okres odpowiednio od września do czerwca lub od października do czerwca.
uzasadnienie
Zasady i tryb przyznawania stypendium szkolnego regulują przepisy rozdziału 8a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Stypendium szkolne jest świadczeniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym i przysługuje:
• uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia,
• wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.
Stypendium szkolne może być udzielane w formie:
• całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą,
• pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym zwłaszcza zakupu podręczników (art. 90d ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
Stypendium szkolne może być udzielane uczniom szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczom kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych także w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania (ust. 4).
Zgodnie z art. 90d ust. 5 ustawy o systemie oświaty stypendium szkolne może być także udzielone w formie świadczenia pieniężnego, jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że udzielenie stypendium w formach określonych w ust. 2, a w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych także w formie określonej w ust. 4, nie jest możliwe, natomiast w przypadku słuchaczy wyżej wymienionych kolegiów, udzielenie stypendium w formach, o których stanowi ust. 2 i 4, nie jest celowe.
Stypendium szkolne może być udzielone w jednej lub kilku formach jednocześnie.
Stosownie do treści art. 90d ust. 9 ustawy o systemie oświaty, stypendium szkolne nie może być niższe miesięcznie niż 44,80 zł, tj. 80 proc. kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, i nie może przekraczać miesięcznie 112 zł, tj. 200 proc. kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych. (Uwaga, od 1 września br. kwoty te wynosić będą odpowiednio 51,20 zł i 128 zł).
Przytoczony przepis nie tylko określa minimalną i maksymalną miesięczną wysokość stypendium szkolnego, ale również przesądza, iż stypendium to wypłaca się – co do zasady – miesięcznie.
Od tej zasady ustawodawca wprowadza wyjątek.
Według art. 90d ust. 11 ustawy o systemie oświaty, jeżeli forma stypendium szkolnego tego wymaga, może być ono realizowane w okresach innych niż miesięczne (np. 2-miesięcznych) lub jednorazowo.
Wydaje się, iż przytoczony przepis nie będzie miał zastosowania do stypendium szkolnego udzielanego w formie świadczenia pieniężnego. Nie jest to bowiem forma stypendium, która wymagałaby realizacji w okresach innych niż miesięczne.
Zgodnie z art. 90d ust. 10 ustawy o systemie oświaty, stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych – na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym.
Nie ulega wątpliwości, iż przytoczony przepis wyznacza maksymalny okres, na jaki może być przyznane stypendium szkolne, tj. od września do czerwca i od października do czerwca.
Trudności interpretacyjne mogą dotyczyć tego, czy stypendium szkolne może być przyznane na okres krótszy.
W tym zakresie wśród prawników zarysowały się dwa stanowiska.
Pierwsze prezentuje pogląd, iż przytoczony przepis art. 90d ust. 10, wyznaczając maksymalny okres, na jaki może być przyznane stypendium szkolne, nie wyłącza możliwości przyznania tego stypendium na okres krótszy. Jego zwolennicy dowodzą, że skoro stypendium powinno być przyznane „na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym” i „na okres nie dłuższy niż od października do czerwca w danym roku szkolnym”, to należy przyjąć, iż może być przyznane na okres krótszy.
Obrońcy drugiego stanowiska uważają, iż stypendium może być przyznane na okres od września do czerwca lub od października do czerwca, a nie na okres krótszy.
Osobiście skłaniam się do tej drugiej interpretacji.
Zgodnie z art. 90p ust. 1 ustawy o systemie oświaty, udzielanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy.
Podzielając pogląd, iż stypendium może być przyznane na okres krótszy niż okres od września do czerwca lub od października do czerwca, należy uznać, iż gmina zrealizowałaby swój ustawowy obowiązek, przyznając stypendium na okres np. 5 miesięcy – od września (października) do grudnia (stycznia), a w skrajnych przypadkach nawet na 1 miesiąc.
Taka interpretacja nie może być jednak uznana za zgodną z intencją racjonalnego ustawodawcy.
Z treści art. 90b ust. 2 ustawy o systemie oświaty wynika, iż zamiarem ustawodawcy było zapewnienie – poprzez wypłatę stypendium – pomocy materialnej uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
Przyznanie stypendium szkolnego na okres krótszy niż wskazany w art. 90d ust. 10 niewątpliwie kłóciłoby się z intencją ustawodawcy, celem i funkcją stypendium.
Gdyby przyjąć, że okres stypendialny może być krótszy, to pojawiają się pytania: kto byłby władny ustalić ten okres, na podstawie jakich kryteriów, czy dla wszystkich uczniów byłby to jednakowy okres, czy też można byłoby go zróżnicować.
Stypendium szkolne przyznaje, bądź odmawia jego przyznania decyzją administracyjną wójt gminy.
Konsekwencją przyjęcia zapatrywania, iż okres stypendialny może być krótszy niż 10 lub 9 miesięcy jest zatem uznanie, iż wójt gminy samodzielnie rozstrzygałby o długości okresu, na jaki przyznaje stypendium.
Przepisy ustawy o systemie oświaty nie wskazują kryteriów, którymi mógłby kierować się wójt gminy, określając ten okres.
Wydaje się, iż rozstrzygnięcie kwestii długości okresu stypendialnego nie może być pozostawione swobodnemu uznaniu wójta. Mogłoby to prowadzić do nieprawidłowości i nadużyć.
Długość okresu stypendialnego musi jednoznacznie wynikać z przepisów powszechnie obowiązujących, tak aby każdy ubiegający się o stypendium wiedział, na jaki okres uczeń otrzyma stypendium po spełnieniu ustawowych kryteriów.
Warto podkreślić, iż decyzja dotycząca przyznania stypendium szkolnego ma charakter tzw. decyzji związanej (tak uznało m.in. Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu w decyzji z 14 lipca 2005 r., sygn. akt SKO 4701/74/05).
Wójt gminy musi zatem przyznać stypendium szkolne, jeżeli uczeń spełnia kryteria ustawowe (dochód w rodzinie ucznia – art. 90d ust. 7 ustawy o systemie oświaty oraz okoliczności wskazane w art. 90d ust. 1) lub odmówić przyznania stypendium, jeżeli uczeń nie spełnia tych kryteriów.
Długość okresu stypendialnego nie może być także określona w regulaminie udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów uchwalanym przez radę gminy na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty.
Określa on przede wszystkim sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego; formy, w jakich udziela się to stypendium w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy, a także tryb i sposób jego udzielania. Rada uchwala ten regulamin, „kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym”, o których była już mowa.
Udzielona radzie norma kompetencyjna ma charakter otwarty, na co wskazuje użyte w przepisie ustawy sformułowanie „w szczególności”. Rada może normować także inne sprawy.
Nie oznacza to jednak dowolności w zakresie ustalania regulaminu. Rada gminy nie jest uprawniona do tworzenia kryteriów ograniczających ustawowe uprawnienia ucznia do uzyskania stypendium szkolnego i modyfikowania uregulowań ustawowych. Nie może zatem regulować długości okresu stypendialnego.
Stosownie do treści art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, warunki udzielania pomocy materialnej dla uczniów powinna określać ustawa, a nie uchwała rady gminy.
Ponadto skoro dowiodłem, iż stypendium powinno być przyznane na okres odpowiednio od września do czerwca lub od października do czerwca, to uważam, że nie można przyznać go na okres od września (października) do grudnia jedną decyzją administracyjną, a następnie kolejną decyzją na okres od stycznia do czerwca. Stypendium przyznaje się na cały okres stypendialny. Także w przypadku gdyby był on – zgodnie z przedstawionym wyżej zapatrywaniem – krótszy niż okres 10 lub 9 miesięcy.
Poglądu tego nie podważa fakt, iż środki finansowe na realizację pomocy materialnej dla uczniów ustalane są corocznie, na dany rok budżetowy.
Zgodnie z art. 90p ust. 1 ustawy o systemie oświaty, udzielanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy, powinno być zatem sfinansowane z jej dochodów własnych.
Na dofinansowanie tych świadczeń gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa (art. 90r ust. 1).
Istotą dotacji na dofinansowanie zadania jest to, że brakujące środki gmina uzupełnia z dochodów własnych.
Nie ulega wątpliwości, iż w chwili przyznawania stypendiów szkolnych nie jest jeszcze znana wysokość środków na realizację tego stypendium w okresie od stycznia do czerwca. Wielkość tych środków zostanie ustalona w uchwale budżetowej na kolejny rok. Rada gminy powinna zabezpieczyć środki co najmniej w takiej wysokości, aby wypłacać stypendium w okresie od stycznia do czerwca w wysokości ustalonej w regulaminie.
Co do zasady ustawa o systemie oświaty nie przewiduje zwiększenia liczby stypendiów w czasie roku szkolnego, dlatego wysokość dotacji celowej na kontynuację wypłaty pomocy materialnej dla uczniów do końca roku szkolnego 2005/2006 będzie zapewne skorelowana z wysokością środków zaangażowanych w tę pomoc w okresie wrzesień – grudzień (taką też informację zawarto na stronie internetowej MEN).
W przypadku większego zaangażowania środków przez gminę będzie mogła być podwyższona wysokość stypendiów.
W takiej sytuacji wójt gminy zmieni swoją decyzję w sprawie stypendium w trybie art. 155 k.p.a.
W myśl tego przepisu, decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
Tak ustalona wysokość stypendium musi być zgodna z uregulowaniami regulaminu pomocy materialnej dla uczniów.
Może się okazać, że wójt będzie mógł podwyższyć wysokość stypendium dopiero po dokonaniu przez radę stosownych zmian w regulaminie.
Cezary Widomski
podstawa prawna
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
• Ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. nr 228, poz. 2255 z późn. zm.)
• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64, poz. 593 z późn. zm.)
• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|